pimopreis.reismee.nl

Hari Raya Saraswati.

Zaterdag was het Hari Raya Saraswati, de dag gewijd aan Saraswati, godin van de kennis, kunst en onderwijs. We wisten al van de scholen dat er op al de scholen een ceremonie zou zijn, maar dat het zo'n massaal gevierde dag was, hadden we niet begrepen. Op ons programma stond om zaterdag 2 tempels te bezoeken; wachtend op onze taxichauffeur zagen we dat haast alle bewoners hun ceremoniele kleding aanhadden.

Aangekomen bij de eerste tempel Pura Besakih (de moedertempel) heb ik een gepaste "kebaja" aangeschaft, anders zou ik op deze feestdag niet worden toegelaten tot de tempel. De moedertempel is de belangrijkste en grootste tempel van Bali. Een terrasvormig complex van meer dan dertig tempels dat terug gaat naar de 8e eeuw. Bij de grote vulkaanuitbarsting van 1963 liep het complex nauwljks schade op, terwijl de vulkaan op 6 km. afstand ligt. Dat moet wel de invloed van de goden geweest zijn.....

We waren gewaarschuwd voor gidsen, die zich aan ons zouden opdringen, maar die hebben we goed weten te weerstaan. Wel werden we vervolgens mee genomen door een priester, die uitlegde dat we vandaag de mooi versierde tempels helemaal inmochten, mits we ook een offertje bij ons hadden. Dus ook een zakje met offertjes gekocht en mee gedaan in de ceremonie van het offer aanbieden, met heilig water besprenkeld worden en rijstkorrels op ons voorhoofd.

Het was een drukte van belang bij al de tempels waar vaak in familieverband de offers worden aangeboden aan de priesters, die er de juiste formuleringen bj uitspreken.

'S Middags stond de Pura Kehen op ons programma, een minder bekende tempel. We waren inderdaad de enige toeristen en kwamen op het moment dat de tempelfeesten (die horen bij een dergelijke feestdag) volop aan de gang waren. De tempel was prachtig versierd, het gamalan orkest speelde, de komieken vertelde hun verhalen. Ook waren we getuige van de tempeldans van jonge vrouwen, die hun offers kwamen aanbieden en vervolgens de jonge jongens.

We hadden geen betere dag kunnen uitkiezen om beide tempels te bezoeken; ze waren mooi versierd en werden volop "gebruikt" waarvoor ze al eeuwen geleden gebouwd zijn. Ook onderweg zagen we veel versierde tempels.....Het is hier echt een feestdag vooor de godin van de kennis, kunst en onderwijs.