pimopreis.reismee.nl

Het kleuterschooltje

De foto's staan er al, maar de afgelopen week was zo gevuld,dat ik aan het verhaal erbij nog niet toe kwam. Vijf ochtenden ben ik er nu geweest en met veel plezier. De sfeer op de school is goed, ontspannen. De kleuterschool is van 8 tot 10 uur, verplicht. De ouders moeten schoolgeld betalen en schooluniformen aanschaffen. De juf verdient ongeveer €25, per maand! ( de financiële verhoudingen hier is een verhaal op zich) De juf is fantastisch, maar haar mogelijkheden zijn beperkt. Vrijdag las ze een mooi prentenboek voor, dat ik had meegenomen. Ik hield het in de lucht en zij vertelde bij de plaatjes over alle enge beesten, die onder je bed kunnen liggen....De kinderen hingen aan haar lippen. Er is weinig speelmatriaal, geen voorleesboeken, er wordt veel,gekleurd en kleine schrijfwerkjes gemaakt. Alle dagen heb ik met de kinderen het kwartet gespeeld met open kaarten. Eerst met de hele groep om één tafel, daarna samen met de juf per tafel. De kinderen vinden het fantastisch. vrijdag zei de juf dat ze het fijn vond dat ik er was. (Veel vrijwilligers zijn er maar even, komen zeer onregelmatig; ik zou dat als juf meer als last ervaren dan het plezierig vinden) Het is de bedoeling dat ik ze wat Engels leer. Voor veel kinderen is Bahasa al een tweede taal, thuis wordt Balinees gesproken, wel verwand met Bahasa maar toch anders. De juf spreekt zelf zeer beperkt Engels, maar moet wel aan de kinderen iets leren. Afgelopen week is er veel geoefend met tellen, eerst in Bahasa dan in het Engels. Natuurlijk dolle pret bij de kids als ik in mijn Bahasa mee ga tellen; De juf vroeg of ik engelse kinderliedjes kon zingen, maar daar waag ik me maar niet aan. Misschien brengt de Ipad met speakertje uitkomst. Ik zal maandag met de juf proberen een plan te maken wat ik de komende 5 weken wel kan doen. In ieder geval laten zien wat je allemaal voor leuke spelletjes kan doen met mooie kwartet kaarten.

Natuurlijk valt er nog veel meer over te vertellen; alles klassikaal, veel admistratie voor de juf, sparen via school, trommeltjes rijst mee naar school, de vakleerkracht voor tekenonderwijs, het altaartje in de klas.....

Morgen, in een nieuw verhaaltje de rest van deze week.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active