pimopreis.reismee.nl

De schildpadden.

Het duurde even voor ik op deze nieuwe plek weer wat gewend was, maar na 3 dagen is het weer aardig gelukt. Terwijl vanuit de moskee de oproep voor het gebed klinkt, zal ik eerst over de schildpadden vertellen.

Het schildpadden project zit beter in elkaar dan de projecten in Ubud. Er zijn 3 vaste lokale medewerkers, die precies weten wat er moet gebeuren en je krijgt de eerste dag ook een behoorlijke uitleg over het hoe en waarom van het project. Fijn voor mij, want ik wist eigenlijk niets over schildpadden.

De vrouwljke zeeschildpad keert 25 jaar later terug naar het strand waar ze uit het ei gekropen is om daar in 3 of 4 verschillende nesten haar eieren te leggen. Doordat veel stranden in de afgelopen jaren zijn verdwenen of overspoeld zijn door activiteiten, kunnen veel schildpadden hun geboorte strand niet meer terug vinden en maken dan ook geen nesten. De jonge schildpadjes moeten op eigen kracht de zee zien te bereiken (moeder schildpad is al lang weer vertrokken) en door de vervuiling van stranden en oceanen lukt het maar een heel klein deel de eerste kwetsbare maanden door te komen. Het project probeert met de lokale bevolking goed op te letten waar zeeschildpadden hun nesten op de stranden hebben achter gelaten. Vervolgens worden die nesten "bewaakt" en als de jonge schildpadjes eruit komen worden de kleintjes, die het niet op eigen kracht redden de zee te bereiken , opgenomen in het "reservaat" , en weer terug op het strand gezet als ze groot en sterk genoeg zijn.

Ik ben deze week dus druk met schildpadden vis voeren (uit het bassin halen, zodat je weet dat elke schildpad zijn zijn portie krijgt) , 2 maal per dag, bassins schoonmaken (schildpadden er uit, alles boenen, dan de schildpadden schoonmaken en alles er weer in) , plakton en speciaal zeewier langs het strand zoeken, ook als voedsel en verder wat onderhoud aan het reservaat.

Ik doe gewoon wat me gevraagd wordt. Natuurlijk zie ik hier ook allerlei dingen waarvan ik denk dat ze efficiënter kunnen, maar daar gaat het niet om.......Ook vraag ik me af of schildpadden niet helemaal gestrest raken van 2 keer per dag door mensenhanden opgepakt te worden en 2 maal per week schoongeborsteld te worden.......maar ja, ik heb ook niet naar de wetenschappelijke onderbouwing van het project gevraagd...

Het is ook mooi dat op dit arme eiland ook een beetje werkgelegenheid wordt geschapen via dit project. Want dat het een heel ander eiland is dan Bali vertel ik zo......

Reacties

Reacties

Suzanne

Geweldig leuk project weer mam
Ik loop een beetje achter met al je mooie verhalen en prachtige belevenissen.. Erg drukke tijd hier:-) maar ga nu met Robs weer een aantal verhalen van je lezen!
Tot over 5 nachtjes slapen! De kids zijn al aan het aftellen
En ik stiekem ook wel een beetje....??

Thilde de Haan

Wat leuk Pim met schildpadden in haar handen. Wel heel bijzonder dit project. Dat staat wel ver weg van hier. Een warme bijzondere uitdaging, ter voorbereiding van je terugweg naar huis. Gelukkig hebben we hier een lenteachtige winter. Hoop dat dat nog even zo blijft. Is voor jou fijner, al die overgangen en ook met zwemmen, dat scheelt echt veel, in dat buitenbad. Er zijn wel brandende kerstboompjes ter intensievering van de zwempret. Welcome home!

Ria

Je laatste dagen op Bali ,
Wat heb ik genoten van je prachtige verhalen en mooie foto's. Voor straks een goede reis terug en alvast WELKOM THUIS !!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active