pimopreis.reismee.nl

Afscheid van Ubud

mijn laatste dagen in Ubud vielen samen met een vijf daags feest ter ere van de god van het universum Sanghyang Widi Wasa, de oppergod. De scholen waren weereen dag vrij. De dochter des huizes hier heeft ons het één en ander uitgelegd. Vanuit alle omliggende dorpen worden de goden naar de hoofdtempel in Ubud gebracht. Die is enorm groots versierd. De eerste twee dagen ligt het accent meer op de offering, daarna op de tempelfeesten. De feesten zijn voor het vermaak van de goden maar ook voor de mensen. Al de mooie kleding is omdat de geden meekijken, maar ook voor elkaar. Elk dorp brengt zijn eigen gamalanorkest in. Op donderdagavond was er een sprookjesachtige sfeer, alles zo mooi versierd en verlicht, enoveral de geur van wierook en de gamalan,uziek van misschien wel 4 orkesten tegelijk. Ik had natuurlijk weer mijn mooi tempelkleding aan. De rituelen waren nu herkenbaar, maar het blijft verbazen met welke ernst en tegelijk plezier de rituelen worden uitgevoerd door zoveel mensen.

Vandaag werden alle Goden weer terug naar de dorpen gebracht, vergezeld door de bewoners en de gamalanorkesten. Het was dus een drukte van belang; allemaal optochtjes. Bewoners van wat verderop gingen met vrachtauto's en Moterfietsen.

Gisteren hebben we op de laatste "excursiedag" tempels rondom Ubud bezocht, die nog van belang waren. De eerste , Guning Kawi, maakte de meeste indruk. Na een afdaling van 121 !! treden kwamen we in een wonderschoon dal waar uit de rotsen meditatie tempels/nissen waren gehouwen ui(11e eeuw), bedoeld voor de toenmalige koning en zijn (bij) vrouwen. Onderweg fantastisch landschap, ( nog toevoegingen voor de Rijst-serie) De 121 trappen weerom hoog was met deze temperatuur een hele klus...

De tweede tempel viel tegen (kan ook)De derde, Yeh Pulu, lag weer prachtig. Reliëfs uit de 14e eeuw van het daagse leven, wat voor raadsels zorgt want afbeeldingen gingen in die tijd eigelijk altijd over de godenwereld. De laatste, Goa Gajeh , de olIfantengrot, had geen bijzondere sfeer. Wel speciaal om er precies op 5 december te zijn. Voor de grot staat een 1000 jaar oud beeld van de duivelse godin Hariti, die kindertjes verslond maar zich later bekeerde en 18 kinderen grootbracht. Paren die graag kinderen willen komen hier tot haar bidden.

Nu morgen naar het schildpaddenproject....zien wat dat brengt.

Maar Ubud was een fantastische ervaring....

Fijke

Heel mooi om dit religieus ingestelde leven mee te maken,lijkt me.
Ik vroeg me af of er bij elk tempelfeest ook een vaste traditionele muziek,dans en zang hoort en of de kinderen op school ook hierin onderwezen worden.
Veel plezier bij de schildpadden!
Groet,
Fijke

gerda

ha Pim wat mooi om zo uitgebreid te lezen wat er allemaal gevierd wordt in Ubud. En wat een kleurige foto's. Je kunt zien dat het feest is. Ik was vooral getroffen door je verhaal over de kinderen op school die geen ruzie maken en de juf die niet boos wordt. En tegelijkertijd over het klassikale schoolse karakter (de tekenles) waar je maar net in moet passen als kind. Zo is er overal wel wat om van te leren en je over te verbazen. Ben benieuwd naar de schildpadden. Groetjes Gerda