pimopreis.reismee.nl

Nederlands gedrag en Koninklijk zwemmen

Voor ons uitje dit weekend zou Christiana de onderwijzeres van haar kleuterschool uitnodigen. Ze wil graag beter Engels leren spreken, is helemaal leergierig en heeft nog veel van Bali niet gezien. Ze wilde graag mee, had ook wel een idee waar ze naar toe wilde. Vervolgens vroeg ze of haar zwager misschien de taxichauffeur van die dag mocht zijn, toen of haar vriendje misschien ook mee mocht.....Zo ging alles een beetje anders dan we gedacht hadden ( nl. Wij inviteren haar voor de hele dag, betalen haar entrees en nemen haar tussen de middag me uit eten), maar we hadden een erg gezellige, geslaagde dag en zijn er weer wijzer van geworden. De zwager bleek een aangetrouwde neef ( met een interessant verhaal over de terugkeer van zijn familie van Sumatra naar Bali), het vriendje gaf zich uit voor gids en kon zo gratis de musea mee in, en onze uitnodiging voor de lunch werd afgeslagen. Wel eindigde de dag op hun initiatief bij het beste eettentje van de avondmarkt bij Ubud, waar we met z'n vijven, natuurlijk op onze kosten, een heerlijke nasi rames aten voor veel minder dan we met z'n tweeen aan onze lunch hadden uitgegeven.

De dag begon in Klungkung, waar restanten het 17e eeuwse paleis van het belangrijkste koninkrijkje van Bali bevindt. Heel mooi waren de beschilderde houten panelen en plafonds met aardkleuren, gemaakt van speciaal steengruis aangelengd met water. De beelden vertellen een deel van de het oude Mahabharata-epos. Verder werd in het museum uitgebreid aandacht besteed aan de laatste veldslag die de Nederlanders in 1908 leverden om Bali definitief onder Nederlandsgezag te brengen. Er vielen heel veel doden, de koninklije familie met al zijn volgelingen pleegden rituele zelfmoord, omdat ze nooit onder een ander gezag konden leven. In het museum zijn kopieën van de kranten uit die tijd bewaard......bijzonder manier van kijken hadden ze toen toch......( de schokkende reactie van de rest van de wereld wat Nederland daar heeft aangericht, heeft wel tot gevolg gehad dat Nederland vervolgens in de jaren daarna Bali als een soort "troetelkindje" ging behandelen en er haast een openlucht museum van ging maken. Dat heeft uiteidelijk er wel toe bij gedragen dat Bali als een soort paradijs voor de kunstenaars en later de toerist bekend werd.) In de stad is ook een groot monument ter nagedachtenis van die verschrikkelijke gebeurtenissen.

Vervolgens gingen we naar Taman Tirtagangga. De laatste koning van Bali ( zonder gezag) liet in 1948 een "Park van het water van de Ganges" aanleggen. We hebben er heerlijk gezwommen in koel, natuurlijk water tussen water spuitende beelden.

Tot slot naar het dorpje Tenganan, tot de jaren zeventig een gesloten gemeenschap van één van de oudste bevolkingsgroepen van Bali, met nog steeds hun eigen rituelen, gewoonten en ambachten. Ook geen van onze "reisgenoten" waren eerder in het dorp geweest.

Het is laagseizoen voor de toeristen in Bali, maar het deel waar we vandaag doorheen reden was weinig toeristisch maar wel héél mooi en onderweg natuurlijk van alles te zien. B.v een enorme optocht van kleine vrachtautotjes, vol mensen in het geel....op weg naar een bijeenkomst in het kader van een verkiezingscampagne..

De avondmarkt is een gewilde markt, we maakten eerst een route langs veel eet- en voedseltenttjes, kregen uitleg over voor ons onbekende vruchten en eindigede dus met z'n vijven naast elkaar op een gammel bankje maar wel met een heerlijke nasi rames met o.a. Speenvarken, een Balinese specialiteit.

Weer een mooie dag, mede dankzij onze gasten/chauffeur/gids.....

erica

Wat een prachtig verhaal. Hoe jullie je door de "familie" op sleeptouw laten nemen ipv andersom. In alle opzichten een rijke ervaring.
Fijn dat je passender woont. Lees trouwens met veel plezier je inkijkjes.

Marlies

Hoi Pim, wat een mooi verhaal , beleefd door je Nederlandse bril! Grappig! Dat is echt een interculturele ervaring! Interessant ook om wat over de historische achtergrond van Bali te lezen! Ik kijk een beetje jaloers naar jullie zomerse kledij! Heel veel groeten, ook van Geert, Marlies