pimopreis.reismee.nl

Een rustig weekend.

Zondag wandelde ik al voor het ontbijt in de rijstvelden achter het dorp. In de vroege ochtend zijn de eenden actief en dat is een levendig gezicht. Ook een rijstboer kwam ik tegen. Als ik in mijn beste Bahassa wat vraag, krijg ik in het Engels een antwoord. Zaterdag was de fietstocht. We werden via een kruiden/koffieplantage naar een mooi uitzichtspunt op de beide vulkanen van Bali gebracht, de Agung en de Batur. Op de koffieplantage kregen we o.a uitleg over de beroemde Balinese Luwak koffie; koffie gemaakt van bonen die eerst door een kat achtig dier zijn gegeten, vervolgens zijn uitgepoept, geroosterd en gebrand.Je begrijpt, zeer exclusieve en dure koffie!

Na de brunch op de fiets, berg af. De energie ging niet zozeer zitten in het trappen (was haast niet nodig) maar in het opletten op al de kuilen in de weg...Het was een mooie tocht door tuinbouwgebied, rijstvelden en dorpjes. Buiten de kleine wandelingetjes heb ik het landschap tot nu toe vooral vanuit de taxies gezien, dus dit was een mooie ervaring. In één dorpje bezochten we een familie erf met de uitleg daarover. ( de ouders staan hun huis, het mooiste van het erf, een week af aan de net getrouwde zonen...) Ook het verhaal over de keuken; vroeg in de ochtend wordt de rijst voor de hele dag gekookt, met in de loop van de dag nog wat bijgerechten. Zoals in meer Aziatische landen wordt er de hele dag door een beetje gegeten, de familie eet niet samen, maar ieder wanneer die trek heeft. Ik zie dat ook hier op het erf.

Een ander dorp had zich helemaal toegelegd op het maken van de stenen/betonnen onderdelen voor de bouw van tempels. Het beton wordt in mallen gegoten. De onderdelen worden als een soort bouwpakketjes over heel Indonesië verstuurd. Vanuit de taxi zag ik eerder dat per dorp er vaak een ambacht wordt beoefend.

De tocht eindigde op een mooi plekje ( natuurlijk bij de oom/neef van de gids/chauffeur), waar de vrouw des huizes een heerlijke rijsttafel had gemaakt. Op het erf zaten 3 jongens geconcentreerd aan een tekening te werken. De heer des huizes bleek een tekenaar/schilder van de traditionele Balinese teken/schilderkunst. De jongens waren 3 van zijn leerlingen.

En vandaag weer een "gewone" maandag. Zolangzamerhand heb ik al heel wat keren het zelfde tochtje naar de kleuterschool en de basisschool gemaakt, maar iedere keer vind ik het weer leuk om naar buiten te kijken. Juist omdat ik de weg weg nu wat ken, zie je meer de details, de bouwwerken die groeien, de rijst die groeit, de vele tempeltjes met regelmatig ceremonies ( die altijd voorrang hebben) en de vele, vele winkeltjes en marktjes. Langs alle wegen is wel wat bebouwing. Over dat bouwen maak ik ook een aparte fotoserie, want dat bepaalt toch ook erg het straatbeeld.

Reacties

Reacties

Ria

Wat heb je een prachtige foto's gemaakt ...vooral die van jou met fiets.....geweldig !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active