pimopreis.reismee.nl

Opstand bij de buren

Vandaag zijn mijn Canadese/Russische buren vertrokken, beter gezegd ze zijn dringend verzocht zich uit het project terug te trekken. En Christiane staakte woensdag haar les op de school en meldde zich voor gisteren ziek.......en ik....Sinds het weekend probeerde ik me wat te onttrekken aan de verhitte discussies over de (slechte) organisatie van het vrijwilligerswerk en de onheldere financiële verantwoordign van Green Lion.

Indonesië is een corrupt land, dat weet je als je hier naar toekomt en je komt het hier ook in de daagse dingen tegen. ( boetes, die je afkoopt: kaartjes, die je betaald maar niet krijgt......)

De buren hadden zich heilig voorgenomen goed uit te zoeken waar toch al dat geld bleef dat de vele vrijwilligers jaarlijks in brengen bij de grote GreenLion organisatie. Dus ze gingen veel vragen stellen. Aan de assistenten, hoeveel ze verdienden; aan de scholen wat ze jaarlijks aan donaties kregen; aan de huiseigenaren wat ze voor ons logies kregen. En zo bleef er op jaarbasis toch wel een enorm gat over....De Balinese staf kon geen heldere antwoorden geven, de thuisorganisaties verwezen weer naar de Balinese staf.....en de buren (Christiana en het jonge stel) werden steeds fanatieker en bozer. De jonge Russische buurman had al genoeg ervaring met corruptie in Rusland en wilde dat niet nog een keer meemaken.

Indonesië is ook een slecht georganiseerd land als dat vanuit onze begrippen bekijkt. Of het nu gaat over klassemanagement, informatieoverdracht, inzet van assistenten en vrijwilligers, (bij ons project), in onze ogen allemaal ver beneden de maat. Wij willen onze tijd toch vaak goed besteden.....Gisteren had de directrice van Bali Greenlion een gesprek met 6 vrijwilligers (op initiatief van het jonge stel) waarin ze overspoeld werd met kritische vragen. Ze probeerde overal antwoord op te geven maar verwees ook vaak naar de Baas in Bangkok. Vervolgens kwam ze 'savonds nog langs. Eerst bij de jonge buren, met naar later bleek het dringende verzoek het project te verlaten als ze het zo slecht naar hun zin hadden......Daarna bij Christiana en mij met eigenlijk het verzoek voortaan met al onze vragen direct naar haar te komen om te voorkomen dat er "foute" informatie rond gaat.

Het jonge stel is vanochtend diep teleurgesteld vertrokken, ze gaan nog van alles uitzoeken. Christiana en ik zijn gelukkig vanmiddag weer gewoon naar het schooltje gegaan waar 31 kinderen blij waren dat we er weer waren.

Ik ben hier niet gekomen om de corruptie te bestrijden of de manier van organiseren te veranderen. Maar ik merk wel hoe lastig het kan zijn in een dergelijke omgeving te functioneren. Gelukkig neemt het mijn plezier in alles wat ik hier mee maak, niet weg. Voor mij is het ook onderdeel,van de ervaring die ik op doe. Wel ga ik, zoals eerder gemeld, thuis wel een gesprek met Travel Active aan om mijn kritische kanttekeningen te plaatsen bij het geheel.

En gelukkig hadden we gisteravond een unieke ervaring....we maakten een dorpsfeest/ceremonie mee tot diep in de nacht, op uitnodiging van de juf en haar familie, die we 2 weken geleden mee uit genomen hadden. Daarover mijN Volgende verhaal.

Reacties

Reacties

Marlies

Ai, wat ongemakkelijk...

Marja

Jammer van de organisatie. Maar zoals jezelf al zegt zijn de kinderen op de schooltjes heel blij met jullie komst. Je hoeft alleen maar naar hun blije gezichtjes op de foto's te kijken.Blijf vooral genieten van hen en van het mooie land.

Thilde

Wat lastig voor je. Hoort ook bij de ervaring. Kinderen gaan voor toch?

Fijke

Erg ongemakkelijk!
Jammer dat kinderen weer de dupe worden van geld wat aan de strijkstok blijft hangen.

Lida Wolters

Wat goed, dat je er zo in kunt staan!
Never a dull moment!

erica

Ha pim, inderdaad hoort bij het opdoen van ervaring en kindertjes gaan voor. Vechten tegen windmills heeft geen zin. Dat je zo uitgenodigd wordt om ceremonies mee te beleven. Wonderschoon.

Anne

Een universeel probleem als 'rijke' goedwillenden gaan helpen? Goed dat je daar geen corruptie bestrijdt, Pim. Misschien kan dat thuis ook?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active