pimopreis.reismee.nl

Scholen....

Vandaag bezochten we the Green School Bali. Op een heel mooi plekje tussen Ubud en Denpassar staat sinds 8 jaar een "groene school"; een internationale school met als belangrijkste boodschap dat de jeugd moet leren om op een goede manier om te gaan met het milieu. De school zelf was helemaal van bamboe gebouwd, schitterend! Verder waren er Van allerlei milieu vriendelijke projectjes en probeerde men de omgeving zoveel mogelijk te betrekken bij de school. Mooi om het allemaal te zien, maar het project staat wel een beetje buiten de werkelijkheid...En een streven om uiteindelijk 20% van de schoolbevolking te laten bestaan uit kinderen uit de omgeving, vonden we wel wat karig. Mijn naam zal wel in één van de bamboepalen worden gekerfd, de prijs van een loterij waar alle bezoekers aan mee deden.....

Ja, wel wat anders dan ons schooltje waar we probeerden de kinderen wat Engels te leren en wat spelltjes te doen.....We hebben afscheid van ze genomen met een mooi afscheidsfeestje; een bingo met prijzen, extra lang spelltjes doen, wat lekkers en ballonnen bij het naar huis gaan. Het was een mooi feestje, sommige meisjes hadden er hun mooiste jurk voor aangetrokken!

Het was een mooie ervaring, de kinderen ( en wij ook! ) hebben er vast ook goede herinneringen aan. Maar willen we nog wat andere projecten en scholen bezoeken, is dat niet te combineren met de ochtend én middag naar een school te gaan. Het is te hopen dat er weer een paar "stevige" vrijwilligers zijn die het stokje kunnen overnemen.

Bij de kleuterschool is er gisteren " onder mijn leiding" een collage van bomen en bloemen gemaakt, die ik van te voren had getekend. Op de school is weinig ruimte voor zaken, die niet precies omschreven staan in het werkschrift. Maar de collage was een succes. De komende 2 dagen zijn er beperkte lestijden, vrijdag is er helemaal geen les. De leerkrachten moeten voorbereidingen treffen voor de ceremonie op school op zaterdag. ( is een gewone schooldag..)

Ja, ceremonies nemen een zeer belangrijke plaats in in het dagelijkse leven. Onze "huisbaas" had de komende dagen geen tijd om met zijn taxi ons ergens hee te brengen want 2 vrienden gaan trouwen en de ceremonies moeten worden voorbereid. Zo zijn 3 huizen verder al verschillende dagen veel mannen druk in de weer de toegangsdeur tot het erf te versieren wegens één van die trouwerijen.

De motorfiets wordt wat mij betreft alleen nog gebruikt voor de ritjes naar Ubud/stad maar niet meer voor ritjes buiten de stad. Gisteren zou we proberen of het lukte bij een waterval te komen met hulp van Googlemaps, die ik achterop gezeten moest aflezen van de mobiele telefoon. Nu, we deden er 1,5 uur over voordat dat we bij de waterval waren ( zou in 30 minuten moeten kunnen...) en ik was er behoorlijk van gestrest geraakt.( onbekende, drukke wegen, veel bochten, heel veel lawaai...allemaal niets voor mij..) Vandaag is Christiana toch met de motorfiets naar de Groene School gegaan en was er binnen de geplande tijd! Dus ze is helemaal trots maar ook zij vindt de motorfiets toch meer voor ons "stadsverkeer" .

erica

Wat een prachtige bamboe school. Maar....vooral heel erg gelachen over je tom tom pogingen achter op de brommer.
Het vervolg over projecten die er echt toe doen. Dat doet goed.